
Landelijk ART onderzoek
De overtuiging dat ook in de langdurige ggz het bieden van herstelondersteunende zorg van groot belang is, leidde tot de ontwikkeling van het Active Recovery Triad (ART) model. Dit model beoogt de kwaliteit van zorg te verbeteren en herstelondersteunende zorg te bieden aan cliënten met ernstige psychische aandoeningen. Uit ons eerdere implementatie onderzoek bij 18 ggz-instellingen en en organisaties voor beschermd wonen blijkt dat zorgverleners en betrokken cliënten en naasten positief zijn over de inhoud en visie van het ART model. Echter, uit ons onderzoek blijkt ook, op basis van audits, terugkoppelingen en groepsinterviews met zorgverleners (inclusief ervaringsdeskundigen), dat zorgverleners behoefte hebben aan concrete handvatten hoe zij de uitgangspunten van het ART model in de praktijk moeten brengen. Bovendien kwam in dit onderzoek naar voren uit interviews met cliënten en naasten, dat ook zij behoefte hebben aan een meer eenduidige ART-werkwijze van zorgverleners. Tot op heden is er echter geen scholing of training beschikbaar die hulpverleners dergelijke concrete handvatten biedt.
Het centrale doel van ons onderzoek (2024-2028) is om in co-creatie een scholingsprogramma te ontwikkelen waarmee we hulpverleners tools en handvatten geven om het ART model in de praktijk te kunnen toe passen, waarbij leren in de praktijk centraal staat. In dit actieonderzoek maken we onderscheid tussen vier subdoelen:
- Inventariseren van praktijkvoorbeelden en barrières in het toepassen van ART. We gebruiken hiertoe de resultaten van eerder onderzoek als startpunt om cruciale ingrediënten te destilleren. Dit is tevens input voor de doorontwikkeling van het ART model.
- Ontwikkelen van een scholingsprogramma in co-creatie met cliënten, naasten en zorgverleners. We verwerken de cruciale ingrediënten voor het praktisch toepassen van het ART model in de inhoud van het scholingsprogramma, welke we in een pilot zullen gebruiken en evalueren.
- Zorgverleners in de praktijk leren het ART model op een goede en eenduidige wijze toe te passen. Met behulp van de input van experts op het gebied van onderwijsontwikkeling (MBO/HBO/WO) zullen we onderzoeken welke vorm het meest passend is om het leren in de praktijk optimaal te stimuleren.
- Het ontwikkelde scholingsprogramma breed implementeren om de verandering richting herstelgericht werken volgens het ART model en dus het leveren van meer passende zorg aan cliënten en hun naasten te kunnen bewerkstelligen.
Landelijk ART onderzoek
De overtuiging dat ook in de langdurige ggz het bieden van herstelondersteunende zorg van groot belang is, leidde tot de ontwikkeling van het Active Recovery Triad (ART) model. Dit model beoogt de kwaliteit van zorg te verbeteren en herstelondersteunende zorg te bieden aan cliënten met ernstige psychische aandoeningen. Uit ons eerdere implementatie onderzoek bij 18 ggz-instellingen en en organisaties voor beschermd wonen blijkt dat zorgverleners en betrokken cliënten en naasten positief zijn over de inhoud en visie van het ART model. Echter, uit ons onderzoek blijkt ook, op basis van audits, terugkoppelingen en groepsinterviews met zorgverleners (inclusief ervaringsdeskundigen), dat zorgverleners behoefte hebben aan concrete handvatten hoe zij de uitgangspunten van het ART model in de praktijk moeten brengen. Bovendien kwam in dit onderzoek naar voren uit interviews met cliënten en naasten, dat ook zij behoefte hebben aan een meer eenduidige ART-werkwijze van zorgverleners. Tot op heden is er echter geen scholing of training beschikbaar die hulpverleners dergelijke concrete handvatten biedt.
Het centrale doel van ons onderzoek (2024-2028) is om in co-creatie een scholingsprogramma te ontwikkelen waarmee we hulpverleners tools en handvatten geven om het ART model in de praktijk te kunnen toe passen, waarbij leren in de praktijk centraal staat. In dit actieonderzoek maken we onderscheid tussen vier subdoelen:
- Inventariseren van praktijkvoorbeelden en barrières in het toepassen van ART. We gebruiken hiertoe de resultaten van eerder onderzoek als startpunt om cruciale ingrediënten te destilleren. Dit is tevens input voor de doorontwikkeling van het ART model.
- Ontwikkelen van een scholingsprogramma in co-creatie met cliënten, naasten en zorgverleners. We verwerken de cruciale ingrediënten voor het praktisch toepassen van het ART model in de inhoud van het scholingsprogramma, welke we in een pilot zullen gebruiken en evalueren.
- Zorgverleners in de praktijk leren het ART model op een goede en eenduidige wijze toe te passen. Met behulp van de input van experts op het gebied van onderwijsontwikkeling (MBO/HBO/WO) zullen we onderzoeken welke vorm het meest passend is om het leren in de praktijk optimaal te stimuleren.
- Het ontwikkelde scholingsprogramma breed implementeren om de verandering richting herstelgericht werken volgens het ART model en dus het leveren van meer passende zorg aan cliënten en hun naasten te kunnen bewerkstelligen.
Onderzoeksgroep
De onderzoeksgroep bestaat uit de volgende personen:
Voor vragen over het onderzoek of contact met de onderzoeksgroep kunt u een mail sturen naar: ART@amsterdamumc.nl
Resultaten onderzoek
In een eerste onderzoekstraject (2017-2019) is de implementatie van het ART model onderzocht en de ART monitor geëvalueerd. Het vervolgonderzoek (2020-2022) richt zich op de impact van het ART model op de praktijk, specifiek op de kwaliteit van zorg en het herstel van cliënten. Op deze pagina vindt u resultaten van dit onderzoek, in de vorm van o.a. publicaties, factsheet, presentaties.
Nederlandse publicatie over het ART model en het eerste onderzoekstraject:
Via deze link treft u een Nederlands artikel over de ontwikkeling van en het onderzoek naar het ART model in het tijdschrift Participatie en herstel. (https://www.ggzdigitaal.nl/p/active-recovery-triad-art-ontwikkeling-en-implementatie-van-een-zorgmodel-in-de-langdurige-ggz/4691/98)